Consument wil verbod op greenwashing
SMK organiseert webinar over duurzaamheidsclaims en - keurmerken Gepubliceerd op: 29 augustus 2024Uit onderzoek van Motivaction, in opdracht van Milieu Centraal en SMK (Stichting Milieukeur), blijkt dat een derde van de consumenten (33%) moeite heeft om betrouwbare, onafhankelijke keurmerken te onderscheiden van neplogo’s en valse claims. Bijna de helft (43%) van de consumenten wil een verbod op misleidende logo’s en nepkeurmerken, oftewel greenwashing. Daarnaast geeft de consument aan behoefte te hebben aan informatie over de betrouwbaarheid en onafhankelijkheid van keurmerken. Milieu Centraal en SMK willen de consument hierbij van dienst zijn: Milieu Centraal met een vernieuwde Keurmerkenwijzer en SMK met een onafhankelijk keurmerk waarmee je betrouwbare duurzaamheidsclaims kunt maken. Het webinar van SMK op 10 oktober gaat hier dieper op in.
Strengere regels tegen greenwashing
Zeker de helft van de groene claims zijn vaag of ongefundeerd. Het onderzoek van Motivaction bevestigt de last die de consument hiervan ondervindt. Nieuwe Europese regelgeving, zoals de Green Claims Directive, heeft als doel deze misleidende praktijken tegen te gaan. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) treedt op tegen dergelijke misleiding en kan overtreders beboeten. “De nieuwe Europese regelgeving stelt strenge eisen aan duurzaamheidskeurmerken en duurzaamheidsclaims. Met het onafhankelijke EU Ecolabel van de Europese Commissie kun je zulke claims betrouwbaar onderbouwen. Het EU Ecolabel bewijst dat een product of dienst daadwerkelijk duurzamer is. Bedrijven kunnen hiermee transparant communiceren over hun gecertificeerde producten, zonder zorgen over greenwashing,” vertelt Ineke Vlot, programmamanager bij SMK, de organisatie die in Nederland verantwoordelijk is voor de beoordeling en certificering van EU Ecolabel-aanvragen. Milieu Centraal wil de consument wapenen tegen misleiding door middel van de verbeterde Keurmerkenwijzer. Deze biedt duidelijkheid voor de consument die twijfelt.
Webinar over duurzaamheidsclaims
Voor bedrijven, producenten en inkopers die in het woud van duurzaamheidskeurmerken door de bomen het bos niet meer zien, organiseert SMK op 10 oktober een webinar. In dit webinar is er aandacht voor de nieuwe Green Claims Directive die greenwashing en de wildgroei aan neplogo’s aanpakt. Ook het onderzoek van Motivaction komt aan bod: hoe staan consumenten tegenover duurzaamheidskeurmerken, waar letten ze op bij hun aankoop en waar hebben ze behoefte aan? Aanmelden voor het webinar kan hier.
Onderzoek naar bekendheid en behoefte non-food keurmerken
Motivaction voerde een kwantitatief onderzoek uit naar de behoefte, bekendheid en waardering van duurzaamheidskeurmerken in de non-foodsector. Het onderzoek werd uitgevoerd via een online vragenlijst, opgesteld door onderzoekers van Milieu Centraal en Motivaction. Deze vragenlijst bestond uit 24 vragen en werd afgenomen door Motivaction International B.V. onder het StemPunt-panel. De steekproef bestond uit 1.012 Nederlanders (18-80 jaar) en was na weging representatief op basis van geslacht, leeftijd, opleiding, regio, Mentality en de interacties daartussen. Het veldwerk vond plaats in december 2023, de rapportage vond plaats in januari 2024.
Vooroplopen in duurzaamheid?
Meld je aan voor ons webinar op 10 oktober. Leer over de nieuwste regelgeving tegen greenwashing en hoe je met EU Ecolabel vooroploopt.
Meld je aan